اکبر پولادی باغبهادرانی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به آمار نتایج کنکور امسال، گفت: حدود۷۸ درصد رتبههای برتر از مدارس سمپاد، ۱۰ درصد از مدارس غیردولتی و ۸ درصد از نمونهدولتی بودند. همچنین از نظر جغرافیایی، ۲۵ درصد رتبههای برتر به تهران و ۱۷ درصد به مشهد اختصاص یافت.
نماینده مردم لنجان با بیان اینکه نتایج کنکور تنها کیفیت مدارس را نشان نمیدهد، افزود: کنکور به عوامل متعددی از جمله کلاسهای کنکور، شرایط اقتصادی خانوادهها و .... بستگی دارد؛ معمولاً دانشآموزانی که در مدارس سمپاد جذب میشوند خانوادههای متمکنتری دارند، موفقتر عمل میکنند. با این حال، این نتایج هشداری درباره ضعف عدالت آموزشی در استانهای مختلف است.
پولادی باغبهادرانی مهمترین فاکتور در ارتقای کیفیت آموزشی را نیروی انسانی دانست و افزود: آموزش و پرورش باید نسبت به توانمندسازی معلمان در اقصی نقاط کشور اقدام کند، تجهیزات و فضای آموزشی اهمیت دارند، اما موثرترین عامل، معلم کارآزموده و آموزشدیده است. کمیسیون آموزش نیز هفته آینده نتایج را از سازمان سنجش دریافت میکند تا با بررسی کارشناسی ضعفها و قوتهای نظام آموزشی مشخص شود. همچنین از مرکز پژوهشهای مجلس و وزارت آموزشوپرورش خواستهایم گزارش دقیق و برنامههای خود را ارائه کنند.
این نماینده مجلس درخصوص تمرکز رتبههای برتر در تهران و مشهد اظهار داشت: تهران بهعنوان شهری برخوردار، مدارس مجهز و معلمان باتجربه دارد. اما بسیاری از استانها از این امکانات محرومند. وزارت آموزش و پرورش باید برای تقویت دانشآموزان محروم و رفع ضعفها اعتباراتی اختصاص دهد. هدف ما تضعیف تهران نیست، بلکه تقویت سایر نقاط کشور است.
وی درباره رشد ۱۳ درصدی حضور دختران در میان رتبههای برتر کنکور، گفت: خوشبختانه دختران جامعه ما انگیزه بالایی دارند و فرصتهای مناسبی برای تحصیل در اختیارشان قرار گرفته است. اما باید پژوهش جدی درباره کاهش انگیزه پسران صورت گیرد تا این بخش از جامعه دچار عقبنشینی علمی نشود.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس جدی است. مدارس تلفیقی معمولاً بهترین نتیجه را دارند. وقتی نخبگان در مدارس خاص جمع میشوند، طبیعی است که عملکرد بهتری داشته باشند، اما این باعث تضعیف مدارس دولتی شده است. بنابراین باید نگاه کارشناسی داشت و از قضاوت سطحی پرهیز کرد.
وی درباره سهم بالای مدارس سمپاد در نتایج کنکور نیز خاطرنشان کرد: استعدادهای برتر سرمایه ملی هستند و نظام آموزشی موظف است آنها را شناسایی و حمایت کند. این به معنای کنار گذاشتن بقیه نیست. باید بر اساس تفاوتهای فردی برنامهریزی شود تا هر دانشآموز بتواند استعداد خود را شکوفا کند.
این عضو کمیسیون آموزش همچنین به وضعیت مدارس غیردولتی تاکید داشت و گفت: برخی از این مدارس طی سالهای گذشته با آسانگیری بیش از حد سطح علمی را پایین آوردند. در نتیجه هم دانشآموز و خانواده آسیب دیدند و هم اعتماد عمومی کاهش یافت. آموزشوپرورش باید نظارت دقیقی بر شهریهها و کیفیت این مدارس داشته باشد. اگر مدرسهای شهریه دریافت میکند اما خروجی علمی مناسبی ندارد، باید مورد بازنگری قرار گیرد./
پایان پیام
نظر شما